VÅRT UTBUD

HATHA

Hatha är grunden till all fysisk yoga. ’Ha’ betyder sol och ’tha’ betyder måne och refererar till balansen mellan å ena sidan det varma och aktiva och å andra sidan det kalla och lugna. I våra kroppar betyder det balansen mellan styrka och smidighet. Andetaget är viktig i all yoga, det hjälper dig att hitta tillbaka till nuet. Hatha blir vad du gör det till, varmt och svettigt flöde eller mer kontrollerad och sval träning. 

ashtanga

ASHTANGA

I Ashtanga följer samma positioner varandra i samma ordning varje gång. Genom att kombinera rörelser och andetag med kroppslåsen blir det både svettigt, härligt och fokuserat. Uppmärksamheten stannar på din egen matta, på yogans tekniker och på vad du upplever där. I sin meditativa kärna är Ashtangan ett fantastiskt terapeutiskt verktyg.

VINYASA

Vinyasa är sanskrit och betyder ungefär ‘att placera på ett särskilt sätt’. I yogasammanhang står det snarare för ‘flow’. I Vinyasa görs positionerna i ett högre tempo än i en ren Hatha-klass. Klasserna innehåller ofta musik för att förstärka känslan av liv och rörelse. Vinyasa är lika intensivt som Ashtanga men två vinyasa-pass är aldrig likadana. Om du avskyr rutiner och gillar att utmana dina fysiska gränser är Vinyasa din grej. 

ying yang flow sundsvall

YING YANG FLOW

I yin yogans återhämtande positioner ges du tid. Tid att öppna upp kroppen. Tid att uppmärksamma. Tid att landa. I yang delen av klassen rör du dig genom mera dynamiska flöden med andetaget som guide. Helt enkelt en klass sammansatt för dig som vill ha lite av både återhämtning och rörelse. Passar både dig som är nybörjare men även dig som yogat ett tag.

KUNDALINI

Kundaliniyoga är en lättillgänglig, aktiv och dynamisk form av yoga där de flesta övningarna synkroniseras med andningen. Den består av en kombination av kroppsställningar, andningsövningar, meditation och mantran. De flesta kroppsställningarna är ganska lätta att utföra vilket gör att nästan alla människor kan utföra Kundaliniyoga. I denna yogaform strävar man efter att behålla sin uppmärksamhet i kroppen, att vara närvarande i rörelsen och nuet. Till sin hjälp att hålla koncentrationen använder man sig av andningen och mantran. Idag används Kundaliniyoga även terapeutiskt under namnet Medicinsk yoga.

YIN

Yin yoga är en långsam, avkopplande och samtidigt energigivande yogastil. Den utmanar dig att hitta en känsla av lätthet – men det betyder inte att Yin är lätt. Under en klass kan du hitta dig själv både rasande, euforisk, ledsen, rastlös och nöjd. Det är en hel del som ligger lagrat i bindväven. Yin mjukar upp fascian, alltså bindväven, ligament, inre organ och meridianer (Vad är det? Gå på en Yin-klass så får du svaret). Det är bra för till exempel sportiga personer som behöver mjuka upp utarbetade leder, för äldre som har börjat känna sig stela och för alla som helt enkelt behöver stressa ner. Yin är också ett fint sätt att lära sig grunderna i meditation. 

RESTORATIVE

Här är det återhämtning och återuppbyggnad som är grejen. Hela passet handlar om stillhet, tystnad och vila. Med hjälp av olika yogapostitioner skapas möjligheter för för kroppen, nervsystemen och sinnet att varva ner. I positionerna vilar man med hjälp av bolster, klossar och filtar. Det finns dom som säger att dom får träningsvärk av Restorative eftersom musklerna slappnar av på en ny djupare nivå. 

YOGA NIDRA

Ett pass som ger mer återhämtning än en tupplur. Yoga Nidra betyder yogisk sömn och är en djupavslappning där du guidas in i tillståndet mellan det vakna och det sovande. Du guidas hela tiden genom avslappningens olika stadier. Här kommer du också att jobba med Sankalpa, ett mentalt frö som sås i början av passet och som sedan repeteras och förhoppningsvis följer med ut i resten av livet. Ett slags hållbart nyårslöfte.

GONGBAD

Gong är ett klanginstrument och ett gongbad är en stunds total avslappning när du badar i ljudet och vibrationerna från gongen. Det neutraliserar eventuella obalanser på cellnivå. Ljudet går inte att motstå och du hamnar i ett meditativt tillstånd där du har möjlighet att vila i din inre stillhet där inga tankar finns. Bra för dig som är stressad, trött eller orolig. Lugnet kan hålla i sig i flera dygn efter ett gongbad. 

pt yoga urban yoga

PT-YOGA

Vi är alla unika individer med olika kroppar med olika historier. Allt vi går igenom skapar mönster och för att yogan ska hjälpa just dig är det viktigt att utgå från dina unika förutsättningar. Med personlig träning ger vi dig individanpassad vägledning. Kanske är det lugn och ro du behöver, eller teknik för att lära dig mer avancerade övningar eller kanske behöver du helt enkelt vara helt själv med läraren och känna att din träning blir av. För dig som vill öka kvaliteten på den tid du investerar på yogamattan.

DUO-YOGA

Delad glädje är dubbel glädje. Här får du tillsammans med din partner eller vän möjlighet till personlig träning i yoga utifrån era unika förutsättningar. Ni kanske vill lära er grunderna i yogan eller fila på tekniken. En väl investerad stund som ni garanterat kommer ha nytta av framöver.

MAMMAMAGE

Varit gravid? Det här är något för dig. I MammaMage får du förståelse för vad som faktiskt händer i kroppen under en graviditet och hur du efter förlossningen kan träna dig starkare än någonsin, inifrån och ut. Vår instruktör är certifierad MammaMage-tränare och vet vad hon pratar om eftersom hon själv fött tre barn. 

NIA

Med Nia tränar du hela kroppen i en blandning av dans, kampsport och yoga till variationsrik och inspirerande musik. Nia ger kondition, rörlighet, smidighet och massor av energi samtidigt som du förbättrar balans och hållning. Nia är en omväxlande träning som du kan utöva oavsett om du är otränad eller i god form. Rörelserna i Nia är enkla och utformade för att hjälpa din kropp att läka och förbli frisk och dynamisk, genom en unik kombination av 52 rörelser som stimulerar alla muskelgrupper och de största lederna i kroppen.

MOVEMENT

Movement är en ny träningsform där alla gränser suddas ut. Börja med att fråga dig själv; ”Hur många rörelser har du lärt dig senaste veckan?” 100? 20? 5? 1? Om du svarar 0 så är Movement något för dig. Din kropp hungrar efter rörelse! Att lära sig att röra kroppen på nya sätt är ett extremt kraftfullt verktyg för att stimulera hjärnan. I Movement låter du dig exponeras för nya rörelsemönster på ett lekfullt sätt där möjligheterna är oändliga. 

SAGOMEDITATION

Lyssnandet inåt får oftast inte plats i barns liv. Tid för avkoppling är ofta synonymt med skärmtid. Vi vet idag genom forskning att detta inte är återhämtning för kroppen. I sagomeditationen bjuds barnen in till en stund av hjärnvila och avslappning för hela kroppen. Passar för barn mellan 7 och 12 år.